събота, 10 март 2012 г.

Лепила

"Ще си позволя да ви предложа лепила, които са изпитани от практиката. Бих подчертал, че лепилата в корабомоделизма се използват избирателно. Първо и основно за сглобяването на корпусите: Необходими са лепила от типа на епоксидните смоли, които са минимум двукомпонентни. Сиреч, състоят се от слепваща (свързваща маса) и втвърдител, а в някои случаи и ускорител (катализатор), които се смесват и осигуряват втвърдяването на смолата за определено време. Тези смоли осигуряват плътна свръзка мужду детайлите на корпуса само от допир, без да е необходимо детайлите да бъдат стягани или пресовани един към друг - те само се допират и задържат до втвърдяването на смолата. Подходящи са бързите епоксидни смоли, които в момента се продават в сдвоени пластмасови спринцовки по 25 гр. Съдържат смолата и втвърдителя и се втвърдяват за 4-5 минути, което напълно устройва работата по изработката на корпуси - и скелета, и основната обшивка. След втвърдяване тази смола се превръща в твърда стъкловидна маса и не се свива. Реакцията е необратима и запазва положението на залепените части една към друга завинаги. Тези спринцовки позволяват много прецизно дозиране на количеството смола за слепване на един или няколко детайла и са много икономични - 0% загуба.
Пример за двукомпонентно лепило
Ако приемате съвети - не сглобявайте корпуси с разните видове каноконлити. Те са с много нисък вискозитет и има опасност след време корпусите ви да започнат да се разпукват.  Както споменахме секундните лепила и особенно българския каниколит стареят. След 2 до максимум 3 години се напукват и започват да се ронят, така че не са особенно препоръчителни за работа. Ако желаете секундно лепило , което да издържи по-дълго, използвайте Power Gel или Капчица. А като изработваме един модел трябва да сме сигурни, че той ще ни надживее. Не можем да си позволим да създаваме макети с кратък живот, просто, труда не се оправдава. Затова трябва да залагаме на по-сигурния вариант. За белите лепила предполагам, че се има в предвид тези от типа на всеизвестното у нас Ц200; Ц300. Това са лепилата PVA (поливинилацетат). Те са предназначени за слепване на детайли от дърво с голяма контактна площ при силно притискане (пресоване). Тези лепила се произвеждат от всички известни фирми: Rakol, Henkel, Emfiboys, също така турски и др. Бели са на цвят, а след втвърдяването стават прозрачни. Те са вододисперсионни и действат на принципа на проникване дълбоко в дървесината на силно притиснатите един към друг детайли. В процеса на втвърдяване се свиват. Това предизвиква притегляне на детайлите и самовакумиране на контактиращите повърхности, при което м/у тях остава много тънък лепилен филм заедно със споменатата вече голяма контактна площ дава здраво слепване. "Спойката" е хигроскопична - лесно поема влага, което от самосебе си ги изключва като подходящи за нашите нужди. Ако детайлите не са силно притиснати един към друг, то тогава остават незапълнени пори от дървесината. В тях започва да кондензира влага и после всичко е ясно. Има една серия от PVA лепилата на MOMENT, които се водят влагоустойчиви, но при слепване на обшивката на корпуса не са надеждни за задържането на огънати летвички под напрежение, тъй като нямат достатъчна плътност, а контакта на летвичките и шпангоутите е много малък по площ. Колкото и да е банално: ИЗПОЛЗВАЙТЕ САМО ДВУКОМПОНЕНТНИ ЛЕПИЛА!!!!"
(цит.П.Н.Петков)

Няма коментари:

Публикуване на коментар